pátek 20. listopadu 2015

Kostlivec ve skříni


Doufám, moc si přeju, aby se mezi čtenáři tohoto příspěvku našel někdo, kdo mě pochopí, bude mi rozumět. Já a vaření, to rozhodně nešlo ... nejde... samo od sebe... 
 
Prostě na to nemám talent, trpělivost, paměť, schopnost u toho neusnout, nebo co to je, co to vyžaduje. Babička mě biflovala pravopis a pravidla Gutha - Jarkovského, rodiče mě raději viděli někde na sportu než doma. Manželova babička mi dodnes na každý dotaz "a jak jsi to dělala!?" odpoví, že "trochu mouky, cukru, másla a vajíčko, úplně normálně!" ... to je materiál!! Před pěti lety jsem si pořídila svou první kuchyň a z vlastní mamky postupně vyrazila pár rodinných receptů. Víc jsem nepotřebovala, protože jsme s Kubou oba služebně hodně cestovali = nebyli doma. 
 
A pak přišla Eliška a já poprvé v životě řešila jídlo úplně jinak. Například, naprosto jsem nechápala proč si kojící nemůže dát čerstvej chleba nebo cibuli. Nikdo mě nevaroval, až to trpící dítě. Chudák! Jakžtakž mi dávalo smysl omezit se v kafi, ale tím to haslo. A tak jsem se postavila k lince čelem a začala se učit. Moje knihovna budiž mi svědkem.
 
Přes to všechno, bych se sama u plotny ohodnotila na věčného začátečníka. Patřím k těm, co se učí dost namáhavě, protože tematiku musí pochopit. Nejsem schopná se něco naučit nazpamět, musím věci vždycky rozumět. A protože strašně nerada failuju vlastní výzvy a blíží se mi deadline, začala jsem konat. Dneska jsem odepsala autorce Kuchařky pro dceru na jeden z úvodních mailů jejího klubu. Podělím se o něj. Doufám, že platí, že nad cizí nešikovností se zpravidla všichni okolo dobře pobaví, a já se sama v tomto ohledu neberu tak vážně, tak prosím, dobrou zábavu přeji. Poodhalí to něco o mé osobě.
 
 
 
Ahoj Florentýno!
 
Právě jsem se zaregistrovala do tvého email klubu a něco o sobě můžu povědět.
 
Je mi 31 let a bydlím v Praze, na předposlední stanici metra, s manželem a dcerou.
Na gymplu jsem si střihla roční pauzu a rodiče mě vyslali na Nový Zéland, vrátila jsem se s malinkatou kuchařkou o muffinech. Brzy se mi někam ztratila, ale to už se v Česku začaly objevovat recepty z naší mouky, tak jsem netruchlila.
 
Po maturitě jsem odešla z Prahy na vejšku a na konci prváku potkala budoucího manžela. Upekla jsem mu svoje muffiny a byl můj. Přes prázdniny jsme se sestěhovali dohromady a za rok spolu odletěli na Nový Zéland. Tam pochopil, že muffiny existují i jiné než ty moje čokoládové s dvěma druhy čoko kousků a zamiloval si cheesecake (z obchodu).
Po návratu jsme začali plánovat společnou budoucnost, takže jsme ke studiu oba přidali brigády. Vystudovala jsem management cestovního ruchu a pracovala jako projektový manažer. Z pozice jsem po necelých čtyřech letech odešla na mateřskou, která po třech letech přerostla v pozici žena v domácnosti. Mezitím manžel změnil práci a po deseti letech jsem zase v Praze. Šťastná. 
 
Ale vařit stále neumím. S láskou vytvořené domácí dětské příkrmy, ovocné i zeleninové se prostě špatně zavařily či co a zkysly/zplesnivěly. Když chci udělat bábovku, odradí mě kvanta receptů co Google nachází, všechny rádoby vylepšené o nějakou speciálnost, kterou nemám běžně doma, a dík které se to zákonitě nepovede. Nedisponuji domácím robotem, jen ručním šlehačem, a tak je představa třeného těsta něco jako tlusťochova představa balení tašky do fitka... 
V otázce muffinů jsme s manželem po letech našli háček v tom, že mi přijde extra skvělé nadávkovat těsto do papírových košíčků a nezabít půl hodiny času vymazáváním důlků v plechu (je mi extra protivné umazat si příliš ruce, protože na nich mam atopický exém + olej ve spreji v tomto případě ze záhadných důvodů nefunguje). Manžel ale dortíky konzumuje nejraději ještě horké a tak ho papírové košíčky štvou, protože na nich ulpí polovina z právě dopečeného a ještě horkého muffinu. Výsledkem je, že je téměř nepeču abych předešla debatám na toto téma.
 
Dělám nejraději své jistotky. Pár polévek, pečené kuře s rýží, kuřecí nebo vepřové řízky, bramboráky, lososa nebo tresku, šunkofleky, kterým stále něco chybí, a rajskou, na kterou mám recept od své mamky a je to jeden z celkem asi pěti receptů, které mi zatím předala. Přesto, s tímto repertoárem jsem celkem úspěšná. Chci říct... manžela to před svatbou neodradilo. 
 
Na začátku roku 2015 jsem si předsevzala, že začnu víc a líp vařit, hlavně kuli dceři. Blíží se konec roku a pokroky ve své kuchyni vidím (zařadila jsem ryby, červenou čočku, bulgur a další věci), ale spokojená zdaleka nejsem. Koupila jsem si proto v listopadu páté vydání Kuchařky pro dceru a Vánoční kuchařku a zaregistrovala se do klubu.
 
Mám za sebou první špagetový recept. Česnek se mi nepovedl, zhnědl a ztvrdl a z kousků se stala jedna lepivá koule, kterou jsem pak vyhodila, ale dcera se oblizovala. Je tvárnější než manžel, ten je ke všem mým novinkám nedůvěřivý. 
 
Dnes jsem připravila sirup do svařáku (*foto na konci článku je soutěžní do Vánoční výzvy). Krásně to doma vonělo a těším se, že se mi konečně něco povedlo. I když karamel tam asi nikdy nebyl... i ta nejmenší plotýnka na plynovém sporáku po mamince všechno ohřívá bleskurychle a já prostě neměla ty nervy čekat jestli se ten cukr spálí a hrnec bude na vyhození. Nalila jsem tam tu vodu určitě dřív než sem měla, ale zbytek postupu proběhl dobře a nakonec to i barvu od koření chytilo a i po zchladnutí je všechen cukr rozpuštěný. Jsem spokojená.
 
 
Nejím olivy, sušená rajčata a sushi, vyhýbám se laktóze kuli exému. Manžel nejí olivy, sušená rajčata a sushi, dále rozinky, ořechy (jakože fakt všechny druhy), kokos, veškeré maso co není vyloženě libové, houbovou omáčku a spoustu dalších věcí. V podstatě by mohl žít o chlebu s máslem-když je chleba čerstvý, čokoládě, muffinech, cheesecaku, smaženém sýru, kečupu a CocaCole. Ale tomu se logicky snažím předejít.
 
Chtěla bych se naučit základní polívky, základní omáčky, základní bábovku, a další základnosti a svátečnosti (husu např.) z běžně dostupných potravin a být si v nich jistá a zvládat je relativně rychle nebo alespoň s lehkostí. Chtěla bych servírovat něco lepšího než smažáka z mrazáku. Na prezentaci si moc nepotrpím, jde mi v této fázi učení hlavně o chuť. Chtěla bych pochopit jaký je rozdíl v různých moukách a tvarozích, protože sladké mě opravdu baví a máme ho všichni rádi. Chtěla bych poznat víc surovin a nebát se jich, jen proto, že na tu chuť nejsme zvyklí - třeba cizrnu. Chtěla bych pochopit co se děje s masem, když se peče rychle a když se peče pomalu. Většinou si stoupám k lince s tím, že šance na úspěch je asi 50% a některý den tam raději zbaběle nestoupnu. Mám opravdu velikou potíž s plynovou troubou po mámě, která ani nemá u knoflíku stupnici s teplotou, kde se všechny moučníky a občas i ty šunkofleky na povrchu spálí na uhel a uvnitř to ještě teče, ačkoliv se to peče na střední sílu. Moc si přeju novou troubu a plotnu, ale na ty si ještě budu muset počkat. Kdežto vařit potřebuju už dnes. Doufám, že tentokrát už to své umění posunu.
 
Těším se na pracovní listy, další úkoly z Vánoční výzvy a všechny nové zkušenosti. 
Děkuji, že to děláš.
Bára
 
 

2 komentáře:

  1. Baru, každý máme své kostlivce, kterých se bojíme a co hůř, i kterých se ani neradi bavíme! Ty jsi svedla svuj první boj a tím jsi vlastně vyhrála! Dokázala jsi říct celému světu, to co tě trápí a co chceš, já věřím, že to dokážeš změnit a nejen kvůli Elišce, ale i kvůli sobě! Hlavní je se nebát, postupovat pomalu a nenechat se odradit prvními neuspěchy, a co říct nakonec? že nikde není psáno, že každá žena musí umět vařit, péct, pokud to Kubu baví, nech ho a za pár let už to pomalu přebere Eli, přeci jenom ve dvou se to lépe táhne! Hodně zdarů!!! Já to měla lehké, nikdy mě nikdo vařit neučil, mamka mě od všeho vyhazovala nebo se mylně domnívala, že se budu z uctihodné vzdálenosti na ni koukat, dodnes nesnáším pomáhání v kuchyni typu: přines vejce, dones brambory ze sklepa, dojdi k babičce pro majoránku či nudle, pche, když vaříš, vař sám, nejsem poskok, ( dnes občas psíma očima prosím lukáše, aby mi pro ty vejce skočil on, protože já jsem děsně busy:)no a pak to nastalo, odjezd do Londýna, kde jsem prostě musela obsatarat sebe i lukáše(není divu, že jsme oba zhubli 13 kg). odjížděla jsem s malým notýskem a základními recepty, protože ty rady typu: uděláš jíšku, dáš přiměřeně a je to, jsem zkrátka v té době nechápala, co je jíška? co je přiměřeně? proč vejce? jaký je rozdíl péct něc na 160 nebo 220??? Ten notes mám doma pořád a občas se k němu vracím! věř nebo ne, všechny kukařky, co jsem kdy dostala nebo koupila, jsem nepoužila, podle nich se zkrátka vařit nedá. zaručený recept je psát si poznámky, přesné gramáže a množství a postup, nenech se odradit od tchyně odpovědí přiměřeně, já to ze své tchyně dolovala ta dlouho, až si rovzpomněla, kolik se tam čeho dává! protože lukáš ten hovězí guláš od ní prostě miloval, musela jsem se ho naučit taky:-) a takhle jsem začínala já, se strachem, s připálenýma hrncema a vyhozeným dortem v koši, ale mně to prostě bavilo, já chtěla, miluju jídlo, miluju lidi a miluju je hostit!!! a tak jsem se do toho pustila a postupně se přestávala bát, navíc mi bylo odměnou to, že mě chválil a chválí dodnes lukáš a už i kluci, že on je to přirozeně učí, pomáhat mi, třeba s nádobím, když mamka vaří, kluci vyklízej a plněj myčku, poděkovat za jídlo, i když se moc nepovedlo( to taktně řekne, dobrý, ale už to příště nemusíme dělat) a nebo mě vychválí do nebes, že mamka je stejně nejlepší kuchařka na světě, že jo kluci!? a to je to nejlepší, co může být! za to mám jiné bubáky, neboj, ale o nich dnes mluvit nebudu, to až někdy na kafi třeba! p.s. těším se, až ochutnám tvoje muffiny.-) p.s. čas na perníčky je tady! já včera zadělala těsto:-) Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani díky za krásný komentář! ♥ Tvou story s notýskem do Londýna miluju. A ten notýsek je právě to, co jsem si na Zéland s Kubou nesbalila. To je ta tvoje kuchařka pro dceru, kterou ti s láskou máma napsala. Mámu obejmi a notýsek opatruj jako snubní prsten. Nejspíš ti k němu trošičku dopomohl. Kissss Bára

      Vymazat

Děkuji za komentáře. Čím víc jich bude, tím víc vám budu psát! :)