středa 8. března 2017

8 Tips pro první návštěvu New Yorku

Zatímco se pomalu začínám vážně zabývat plánováním našeho výletu do Londýna, došlo mi, že jsem dodnes nenapsala nic o New Yorku. Tak je to tu. Článek zejména pro všechny, kdo se poprvé chystají do města, kde je všechno možné.


Jako je mi jasný, že nejsem první ani jediná, kdo navštívil New York. Ale když jsem plánovala tenhle pobyt, nesehnala jsem žádný tipy v češtině. Tipy o tom, jak se zorientovat, co neminout, kde jíst a nakupovat... Naopak v aj jich bylo tolik, že mi z toho šla hlava kolem a přečíst je všechny nešlo. Takže sorry, tohle prostě napíšu. A krásně si zavzpomínám! :)

New York byl vždy můj sen, který jsem jen nikde příliš neventilovala. Přišlo mi ujetý říkat, že miluju místo, kde jsem nikdy nebyla. Výlet jsme si nadělili s Kubou k pátému výročí svatby, kde jsem k němu uličkou šla za klavírních tónů "New York" od Alicie Keys. 
Vyrazili jsme v červnu 2016 a přidali se k nám i Pazi senioři.



 Tip #1. Cestujte stylově! Sice to stojí o pár stovek víc než přímé spojení, ale když se příblížíte kterýmkoliv prdítkem do Německa, můžete letět Lufthansa Airbusem A380, největším a nejpohodlnějším letadlem současnosti. My měli cestou tam v sobotu nabito (a přesto relativně pohodlno), ale cestou zpět v pondělí měl každý z nás pro sebe 4 místa a pohodlně jsme se vyspali. Skoro jako ve first class! :)



První dojmy. Já toho nalítala asi tolik, že by to vydalo tak na 3-4x kolem dokola zeměkoule, jenže tentokrát jsem byla poprvé vážně nervózní z toho, jestli nás vůbec pustěj ty legendární imigrační oficíři za čáru. V báječné frontě na razítko do pasu, která v době našeho příletu byla zhruba na hodinu, jsem si stihla všimnout, jak je to JFK vlastně starý a hnusný letiště! Ta příletová hala rozhodně. No a pak ta euforie, že nás teda pustili a sen se opravdu splní... Otevřou se dveře a tam záplava žlutejch taxíků, vaše první fotky, které v NY pořídíte! :D

Tip #2. Veřejně se přiznávám, sehnat ubytování, kterým bych vyhověla naší partě byl pro mě oříšek. Neměla jsem páru jak moc daleko od metra je to ještě ok. Hotely na Manhattanu byly nad náš rozpočet, mimo jsem zas bydlet nechtěla krz možnost zastavit se "doma" během dne. Nakonec jsme dostali super tip na místo na East 68th ulici, jen 1,5 bloku od stanice metra. V tomto ohledu doporučuju, vyberte si ubytování u metra. A sbalte si pohodlné tenisky. Čekají vás desítky kilometrů. 

Tip #3. Můj seznam Must See Places. Tohle je hodně individuální, každý v New Yorku hledá něco jiného. Někdo si nedokáže představit odlet před návštěvou muzeí a nějakého představení na Broadway, jinej zase musí oběhnout obchody, hokej nebo basket a třetí se Manhattanu vyhne a celý pobyt rozmělní mezi pláž, kavárny a další klidná místa. Ale to asi nejsou lidé, kteří jsou v NY poprvé. Na můj seznam (na 8 dní) se vešly následující místa.

protože vyhlídka odtud vám navzdory všemu očekávání vyrazí dech
stačí procházka kolem sochy, do koruny stoupat netřeba
Times square za dne a po setmění
není potřeba vysvětlovat, ale bacha na všechny masky, co se s váma ochotně fotí,
oberou vás o poslední dolar :)
Cetral Park 
je potřeba ujasnit si co tady chcete, dalo by se strávit týden jen tady...
Ground Zero 
zvláštní místo, které člověka donutí hodit na chvilku veškerý srandy bokem
Hlavní nádraží aka Grand Central Terminal 
protože je skoro v každém filmu a hala je prostě krásná, vznešená
Mosty Brooklyn a Manhattan 
šli jsme oba pěšky, ale Manhattan stačí přejet vlakem a ušetřený čas věnovat Brooklynu
známé z filmu Noc v muzeu (je to spíš pro děti)
METropolitní muzeum umění $25 
pay what you wish platí neustále 
je skvělý pokud vás zajímají obrazy a architektura, staré i moderní z celého světa, neskutečný, co všechno tady mají ve stálých expozicích a mimoto mají i dočasné 
Guggenheim Museum $25 
minimálně z venku pro svůj jedinečný vzhled 
Soboty 17:45-19:45 platí Pay What You Wish
Intrepid Sea, Air & Space Museum $33 
protože milujeme letadla a pilot Sully přistál na Hudsonu jen kousek odtud + kolikrát za život se člověk projde ponorkou?!
 Stadion a zápas Yankees 
protože jsem léta působila na baseballových turnajích v česku
Columbia University 
prostě jsem musela vidět a nacítit
protože Rockefeller Plaza je centrem o vánocích a při pohledu na Central Park z 70.patra vám dojde, že tenhle park si jentak neprojdete! Výhled na opačnou stranu nabízí celý downtown včetně Empiru.
Chelsea Market a High Lane 
protože tyhle místa jsou aktuálně trendy, něco jako Holešovice s Karlínem v Praze

Většina těchto míst předčila má očekávání, nadchly nás a jsem fakt ráda, že jsem trvala na jejich návštěvě. Jediné kde jsem udělala chybku bylo Muzeum přírody, které je super, ale spíš pro návštěvníky s dětmi. A jak jsme chodili mezi zmíněnými, potkali jsme ještě mnoho dalších zajímavých míst úplně náhodou.
 
Top of the Rock


FDNY jen kousíček od Ground Zero

Brooklyn Bridge

Grand Central Terminal

Chelsea Market

Times Square

zelená dáma
Yankees Game

Chelsea Market

Cental Park Zoo


Žehlička je impossible na selfie!!! :)

Feeling brand new!

Zdravíme Rachel ze Suits!

Tip #4. Udělejte si itík v souladu s počasím. Nám vyšlo opravdu luxusní počasí, krom jednoho komplet propršeného dne, na který jsem naplánovala dvě muzea, jsme měli stále sucho a příznivé teploty. Takže jsme bez všimnutí snadno nachodili skoro 100 km po ulicích.

tady chybí první sobota podvečer a neděle a koncové pondělní dopoledne

Tip #5. Narazila jsem na dva velké poskytovatele multivoucherů na více atraktivit v NY. Tahle služba na první pohled šetří peníze, ale samozřejmě dobře skrývá háček, na který se nachytají neználci, například, že do muzea se v konkrétní den v týdnu dá jít na pay as you wish namísto předepsaného vstupného. Druhou stranou mince je to, že máte lístek předem a leckde díky němu předskočíte frontu. New York Pass se mi zdál děsně komplikovanej a na 8 dní dražší, takže jsme pořídili New York CityPass.

Tip #6. Pokud jste tady na nákupech, užijete si. Chodili jsme kolem Kate Spade a dalších zvučných jmen! Pokoupili jsme kabelky, kšiltovky, trička, mikiny, šaty, džíny, boty, Victorky, parfém, dětské oblečení a spoustu dárků v Century21, Forever21, GAP, Victoria's Secret, PayLessShoes, Crocs, DisneyStore a Hershey's na Times Sq., Children's Place, ale i úplně noname shopech se sportovním zbožím nebo džínama. Obchody jsou všude, výběr je jen otázkou vkusu a tlouštky vaší peněženky. Obecně lze říct, že ty věci jsou z příjemnější bavlny a lepšího střihu. Apple produkty tu mají levnější než u nás, ale vlastně jenom o fous...
Victoria's Sectret

Tip #7. Manhattan je úplně jednoduchej na orientaci. Když si ho představíte před sebou jak vám ho zobrazuje Google mapa funguje to přesně tak jak se to jmenuje. Čim víc doprava, tim spíš East, doleva West, dole je Downtown a čísla ulic se tím směrem snižují. Odshora dolu vedou Avenue a mezi třetí a pátou se zrádně nachází tři jiné (Lexington, Park a Madison) zatímco čtvrtá jaksi neexistuje. Broadway je ta "avenue" nakřivo. Takže se na kterémkoliv rohu stačí podívat doprava a doleva a okamžitě víte kudy kam. 
Názvy zastávek metra na Manhattanu sestávají z čísla a názvu, kde číslo značí na kolikáté ulici jste, takže i pod zemí je navigace snadná. Jinak metro je adrenalinovej zážitek jak má vypadat, doporučuju maximálně! Pražský metro vám pak bude připadat jako pohodová klidná a čistá zóna! Nicméně mě to NY metro dost bavilo, za tři dny jsme byli mázaci a troufli si i na local autobusy. Pořiďte si Metro Card! 7-Day Unlimited za $32, my jeli několikrát denně, takže se nám to hodně vyplatilo.
Vstup do metra na nástupiště zelených linek 4,5, směr Downtown, ale i možnost pod zemí projít na nástupiště směr Uptown.

Grand Central na 42th street

Tip #8. Co se týká jídla, mixli jsme řetězce s bistrama, kavárnama, takeaways a fastfoodama. Za celý pobyt jsme jedli jen jedinkrát v pořádné restauraci (v Little Italy), protože tohle je drahej sport. Nicméně všude nám chutnalo. Místní asi moc nevaří, působilo to tak, že čas dělí mezi práci a quality time, takže jídlo je velkou součástí zážitku z NY. Ať už se jednalo o snídaňové kafe a croissant z krámku naproti našeho bytu, nebo čerstvé ovoce z pultů přímo na ulicích, nebo hambáč a hranolky "do papíru" a na vyhození dřepu v parku, všechno jídlo bylo luxusně dobré. Jídlo nemá smysl balit do baťůžku na později, naprosto všude mají něco dobrého ve všech cenových skupinách. Co je smutné jsou kvanta odpadu, které město nejspíš právě i z tohoto důvodu produkuje.



oběd ve čtvrti Little Italy


New York na mě zafungoval jako jiná dovča, odplavil chmury z domova a přinášel jen příjemné, takže jsme byli čim dál víc odpočatí a usměvaví. Nicméně, zůstal ve mě pocit, že tady bych dovedla z fleku doopravdy žít. Dokonce jsme tak zapadli, že nás jiní turisti oslovili o rady na směr. Je to tady hektický, je to tady melting pot, ale všichni jsou tak milý, usměvavý a ochotný pomoct. Je to přesně jak v tý písničce, 
this city will make you feel brand new!
Příště mám v plánu věnovat více pozornosti Chrysler Building, znovu vyjet na Empire State Building a pobejt víc v Brooklynu a navštívit Aničku z Máma za vodou, se kterou nám to přes veškeré snahy o domluvu na setkání tentokrát nevyšlo a kterou tímto zdravím a děkuji za všechny tipy!
 
fotka kterou pořídil Kuba na iPhone, poslední večer při západu slunce, z Empire State.

Jak to máte s NY vy? Byli jste, chystáte se? Souhlasíte s mým výběrem must see places? Pokud máte nějaký dotaz, určitě mi napište! Přeji krásné dny a ať už letos zamíříte kamkoliv, je to ta nejlepší investice do sebe! ♥
Bára 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentáře. Čím víc jich bude, tím víc vám budu psát! :)